Monday, June 23, 2014

OKU , Kuman Seberang Laut

Puan Lola & Adik OKU : Muhammad Firdaus Dullah


Bismillah.


Sesetengah tulisan saya copy and paste.

Adik OKU ini terkenal akibat berita yang tersebar luas konnonnya dia "dikurung" oleh ibunya di rumah sehingga kurus kering. Dan akibat fitnah yang berleluasa tentang betapa "zalim"nya si ibu itu, adakah kita tahu hal yang sebenar?  Betulkan  persepsi anda dan tidak termakan fitnah yang telah anda baca baik daripada akhbar, TV mahupun post di Facebook....

Dan saya juga adalah seorang bapa kepada anak OKU yang Cerebral Palsy. Sudah 18 tahun saya menjaganya. Anak ini anugerah Allah yang tidak terhingga. Ramai orang melawat anak saya menitis airmatanya apatah lagi apabila melihat keadaan Muhammad Firdaus Dullah. 

Apabila saya melihat keadaan Muhammad Firdaus, saya amat sedih dan sebak. Ketabahan ibu bapa yang mempunyai anak OKU jenis ini wajar diberi penghargaan.

Pada saya jika ibu adik Firdaus tidak menghiraukan anaknya sudah tentu Muhamaad Firdaus dah lama mati dalam keseorangan dan membusuk dalam bilik itu. Khabarnya facebook ibunya dijejaki dan digelar iblis, syaitan, kejam dan sebagainya. Aduh, semoga Allah memberi rahmat dan petunjuk kepada orang yang memaki dan menuduh tanpa usul periksa.

Daripada pembacaan saya di akhbar, daripada cakap bekas pengasuhnya , Puan Lola amat menyayangi Firdaus ,  tidak pernah sekalipun dimarah apatah lagi dijentiknya. Ya, saya akui Puan Lola sedikit 'fail' dalam pengurusan kebersihan anaknya. Namun kemampuan Puan Lola meneruskan hidup Muhamaad Firdaus selama 15 tahun dengan pelbagai dugaan dan cabaran harus diakui. Allah jua lah yang mengetahui niat Puan Lola.

Kisah bermula apabila Puan Lola terpaksa meninggalkan Firdaus berseorangan di rumah akibat terpaksa bekerja menampung belanja keluarga. Dia bekerja di KLIA dan gajinya hanyalah sedikit yang amat sangat. Anak kedua Puan Lola yang berumur 6 tahun ( Turut berada di hospital dalam wad yang sama kerana Puan Lola ditahan ) mempunyai kondisi "Hyperactive". Puan Lola juga diberikan ujian kesihatan dan beliau sendiri sakit. Masya Allah besar ujian keluarga ini.

Puan Lola menanggung perbelanjaan sewa rumah, perbelanjaan motor perubatan, menghantar wang kepada ibu bapanya di Sabah dan macam-macam lagi dan akibat kepayahan ini, mereka hidup sekangkang kera sebagai mana anda boleh lihat dalam rumahnya yang kosong. Untuk menambah pendapatan, Puan Lola mencari dan menjual tin kosong dan juga kotak-kotak. Masya Allah

Dan jika kita persoalkan mengapa hanya diberi pakaian reput kepada Firdaus, "mak dia tak mampu ke nak beli baju RM5 sekalipun ?" Jawapannya senang, ya mereka teramat miskin hingga hendak beli baju baru pun tidak mampu.

Seorang lelaki yang merupakan ahli NGO kawasan perumahan Puan Lola sekeluarga. Beliau pernah bekerja denga Puan Lola selama 6 tahun di KLIA dan beliau turut mengatakan bahawa apa yang masyarakat perkatakan terhadap Puan Lola adalah salah sama sekali. Beliau seorang yang lemah lembut, rajin dan selalu kerja "overtime" untuk mencari duit lebih bagi menampung keluarga.

Firdaus. Mengikut fahaman saya melalui akhbar hari ini menulis cuma pandai menyebut "Mak..." "Ibu" dan 'makan' sahaja sedang anak saya hanya mampu tersengih sahaja. Firdaus boleh mengesot sedang anak saya terbaring kaku dan mampu tersengih sahaja.

Seorang sahabat saya pagi ini hairan menyatakan dia berasa hairan kerana saya terlalu 'back-up'  Pn Lola. Ya, dengan tiada satu pun calar atau parut dera pada adik Firdaus membuktikan yang ada hanyalah kesan kasih sayang ibu yang bersusah payah menjaga si adik meskipun ibunya sakit dan tidak mampu. Selagi lagi saya nyatakan Pn Lola 'fail' dalam aspek kebersihan.

Kesimpulan yang boleh dibuat adalah :

1 ) Kita seharusnya malu dan harus rasa bersalah terhadap Puan Lola atas fitnah dan tohmahan yang disebarkan. Mohon maaf kepada ibu adik Firdaus jika berkesempatan. Kita harus ingat, jika orang kutuk mak kita kita mesti akan marah bukan main lagi dan akan membalas perbuatan terkutuk tu betul tak ? Bayangkan anda telah mencaci ibu kepada adik Firdaus yang OKU yang tidak mampu untuk marah atau membalas perbuatan anda terhadap ibunya.

2 ) Kita tidak boleh menuduh melulu tanpa membuat siasatan terperinci terhadap sesuatu perkara. Silap langkah maka ianya menjadi fitnah. Ingatlah Fitnah itu dosanya lebih besar dari membunuh.

3 ) Tanamkan sikap membantu kepada orang yang susah, jangan tunggu NGO ataupun orang datang kutip derma baru nak tolong. Cari dan berkawanlah dengan orang yang miskin dan susah. RM1 bagi anda mungkin sedikit, namun bagi mereka ianya tidak ternilai... Besedekahlah sentiasa, meskipun harta di dunia kurang, harta dan pahal diakhirat berkali ganda Allah akan balas.

4 )Selalu menderma.

5 )  Hanya Allah mengetahui kebenaran. Semoga Adik Muhammad Firdaus sejahtera dan sihat selalu.
Firdaus  ..... awak ada seorang kawan nama E-One .....  
Saya sangat sayang E-One .... Saya juga sayang Firdaus. 
Semoga ibu Firdaus akan bebas daripada sebarang pertuduhan dan kembali menjaga Firdaus dengan bantuan NGO-NGO dan orang-orang yang dah muncul sebagai hero.
Walahualam.

No comments:

Post a Comment